Kommunfullmäktige 2021-03-22 | Sverigedemokraterna i Danderyd

Kommunfullmäktige 2021-03-22

Kommunfullmäktigemötena fortsätter på distans något som fungerar förvånansvärt bra trots att vi är många deltagare med ojämnt fördelade erfarenheter av tekniken.

Tyvärr får man ändå konstatera att debatten blir lite platt och inte alls lika vital under dessa förhållanden. Förhoppningsvis kan vi köra som vanligt efter sommaruppehållet.

Under det senaste fullmäktige så var den stora punkten allmänpolitisk debatt något vi brukar ha i samband med budgeten men som då sköts upp pga pandemin. Så, lite felplacerad gick den ändå av stapeln och för första gången på distans. Med facit i hand kan vi konstatera att många som ville tala tyvärr aldrig fick chansen vilket föranleder en funderar på hur upplägget bör se ut i framtiden.

Under själva debatten blev det helt klart att den för Sverigedemokraterna och Danderyd så viktiga trygghetsfrågan nu fått rejäl plats inom majoriteten. Det var uppenbart att man på ett medvetet sätt och från många håll lyfte vikten av just den frågan. Bra tycker vi, det betyder att vi fått gehör och att man förstår vikten av frågan samt vart vårt samhälle är på väg. Sverigedemokraterna kommer att ha tryggheten i åtanke i varje beslut vi fattar i kommunen. För övrigt så pekar de olika partierna i vanlig ordning på det som ligger dom närmast om hjärtat. För min egen del utnyttjade jag mina sju minuter till att, med anledning av att vi i år firar 100 år av allmän lika rösträtt, prata om just demokrati. Tyvärr fick jag ingen chans att komma upp i talarstolen igen för att prata mer konkreta Danderyds frågor. En lärdom till nästa gång.

Dagen efter gjorde Socialdemokraterna påhejade av Liberalerna ett vad jag anser mycket fult påhopp på mitt anförande. På Facebooks Danderyd debatts sida kommer man med för sammanhanget helt ovidkommande påståenden. Associationer till Nazismen och påståenden om att jag kränkt muslimer etc. Ingen som gav inlägget en tumme upp eller positiv kommentar kan ha lyssnat på mitt anförande utan flyter endast med som döda fiskar i det skadliga informationsflöde som tyvärr numer gäller i vårt samhälle. Inget konkret över huvud taget.

Men Karsten Indes (S) inlägg får ändå önskad verkan då boskapen, förblindande av sin ignorans, ställer in sig i leden för att år 2022 gå och rösta för Sveriges undergång.

Det är helt uppenbart att vi under valrörelsen 2022 kan förvänta oss samma lögnaktiga retorik från Socialdemokraterna lokalt som vi såg Löfven sätta tonen för någon vecka tidigare.

För den som vill lyssna på vad som faktiskt sades finns här en länk:

Gruppledare SD Danderyd